DSpace
 

Dspace de universite Djillali Liabes de SBA >
Mémoire de Magister >
Langue et Littérature Anglaise >

Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://hdl.handle.net/123456789/920

Titre: Investigating Algerian Secondary School Teachers’ Attitudes Towards Peer Feedback in EFL Writing Classes
Auteur(s): ATIK ZID, Ouahid
Encadreur: OUERRAD, Belabbes
Mots-clés: attitude
peer feedback
writing
Date de publication: 18-nov-2015
Résumé: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على موقف 113 أستاذ تعليم ثانوي للغة الإنجليزية بولاية الوادي من التغذية الراجعة ( الصادرة عن التلميذ) وأهميتها في تحسين مستوى المهارات الكتابية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية. و للإجابة عن الأسئلة المطروحة في بداية البحث ، تم إنتهاج دراسة حالة وصفيــــة بإستعمال أداتين للبحــــث هما إستبيان وإستجواب. حللت النتائج المتحصل عليها بإستعمال التحليل الوصفي بالنسبة للنتائج الكمية (العددية) والتحليل من خلال المحاور بالنسبة للنتائج الكيفية. ولقد أبانت النتائج عن موقف جد سلبي للأساتذة تجاه التغذية الراجعة وأثرها في تحسين مستوى المهارات الكتابية لدى التلميذ. كما إتسمت النشاطات الصفية للأساتذة بالتناسق التام مع مواقفهم السلبية المذكورة سابقا، أي أنهم يتجنبون إستعمال هذه التقنية أثناء تدريس التعبير الكتابي. مع ذلك، كشفت النتائج عن توجه عام لعدد من الأساتذة لإعتماد هذه التقنية ضمن نشاطات تدريس التعبير الكتابي مستقبلا وتمكين التلاميذ من التعرف عليها وتدريبهم على إستعمالها بإنتظام داخل القسم. هذا التحول في موقف الأساتذة يدل على إرتفاع في مستوى الوعي بأهمية تدريس تقنية التغذية الراجعة لما تنطوي عليه من فوائد تعليمية جمة، وهذا يعد من بين أهم أهداف الدراسة. كما خلصت الدراسة إلى ذكر بعض مجالات إستعمال هذه التقنية وكيفيات تدريب التلاميذ عليها ، وإقتراح المزيد من الدراسات ذات الصلة. كلمات مفتاحية: موقف، التغذية الراجعة ( من التلميذ وإلى التلميذ)، الكتابة. --------------------------------------------- Resumé (Anglais) This study investigated the attitudes of secondary school teachers of El-Oued towards peer feedback and its usefulness in improving students' writing skills in English. A descriptive case study, employing an attitudinal questionnaire and a semi-structured interview, was used to collect data from 113 participants. The quantitative and qualitative data obtained were analysed by means of descriptive statistics and thematic analysis respectively. The results of the study provided answers to the three research questions, and confirmed the hypotheses set by the researcher. The findings indicated that teachers predominantly had negative attitudes towards peer feedback, and doubted its effectives in enhancing students writing skills. Teachers' practices were consistent with their attitudes, that is, they did not use peer feedback in teaching writing for many stated reasons in the third chapter. However, a good number of teachers expressed their willingness to adopt peer feedback approach into their writing classes, and to train their students on using it appropriately. This attitudinal change was the result of the process of raising teachers’ awareness on the usefulness of peer feedback in improving students’ writing skills, which constituted a major aim of the present study. This research project came up with important implications as to the incorporation of peer feedback approach into Algerian secondary school writing classes, and provided suggestions for further research. Key words: attitude, peer feedback, writing
URI/URL: http://hdl.handle.net/123456789/920
Collection(s) :Langue et Littérature Anglaise

Fichier(s) constituant ce document :

Fichier Description TailleFormat
MAG_Ang_ATIK_ZID_Ouahid.pdf1,82 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir
View Statistics

Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.

 

Ce site utilise la plate-forme Dspace version 3.2-Copyright ©2014.