DSpace
 

Dspace de universite Djillali Liabes de SBA >
Mémoire de Magister >
Langue et Lettres Arabes >

Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://hdl.handle.net/123456789/551

Titre: تداخل الأجناس في أدب ما بعد الكولونيالية - قراءة في التشكيل الجمالي عند محمد ديب –
Auteur(s): DAHMANI, Ahmed
Encadreur: ELAHMER, Elhadj
Mots-clés: تداخل
الاجناس
مابعد
الجميل
علم الجمال
الخطاب
السرد
Date de publication: 15-jui-2015
Résumé: إن قضية التداخل الأجناسي للأنواع الأدبية خاصة في الخطاب السّردي الرّوائي الذي يعد من بين أكثر أنماط الكتابة تمثيلا لظاهرة التـّداخل بين النـّصوص وأنواعها،تسعى هذه الدراسة للتطرق إليها عند رائد من رواد الكتابة و الابداع محمد ديب في ظل نظرية ما بعد الاستعمار التي تطرح مجموعة من القضايا الشائكة للدرس والمعالجة والتفكيك والتقويض، كجدلية الأنا والغير، وثنائية الشرق والغرب، وتجليات الخطاب الاستعماري ورفض الاستلاب و الاستعمار، و الدعوة في المقابل إلى ثقافة وطنية أصيلة، والمناداة بالهوية القومية الجامعة ،محمد ديب من أبرز كتاب الفرانكفونية بالمغرب العربي الذين حاربوا المستعمر بلغته، مستخدمين في ذلك لغة فرنسية بروح وطنية فأثار بذلك مسألة هوية وانتماء هذا الأدب. هل هو أدب عربي، لأن موضوعاته عربية ويعالجها المؤلف من منطلق وطني عربي، أم أنه أدب فرنسي، لأنه مكتوب باللغة الفرنسية، وبأسلوب تجديدي متميز. يعتبر في طليعة هذا الجيل الذي استطاع أن يتحدى الاستعمار الفرنسي عبر لغته نفسها، وأن يكتب أدباً جديداً، فرنسي اللغة، جزائري الروح والهموم. تحاول الدراسة الوقوف على بعض النماذج الكتابة ودراستها جماليا من خلال اسقاط بعض المقولات الجمالية وتجلياتها في خطابه السردي مثل مقولة الجميل والجليل والتراجيدي وغيرها كماهي محددة في علم الاستيطيقا.----------------------------------------- The issue of overlapping species for literary sorts,especially in narrative and novelelistic discourse (speech) whitch is considered one among the many writing styles representing the phenomenon of the overlapping between the texts and their kinds,is very important. This study aims at dealing whth this phenomenon at one of the pioneers of writing and creativity,Mohamed dib,in post-colonialtheory,whichraises a series of very complex cases to be studied,treated ,dismantled,and disrupted.for example ,ma and the other argumentative,east and west bdichotomy,the manifestations of the colonial discourse,the rejectionof deprivation and colonialism,and asking(caling) in returnfor genuine national culture and the call for universal national identity. Mohamed dib is one of the well-known francophone writers in the creat Maghreb who fought the colonizer whth his own language ,the French langage,in a national spirt.he arose in that the question of this national llitterature and its identity and affiliation .is it Arabic literature because it written in French whith an innovative and excellent style. Mohamed dib is considered at the forefront of this generation who was able to (managed) challenge the french colonizer whith is own language ,write a new literature that is French in its language and Algerian in its soul (core) and worries(problems). This study attemps to stop at some samples of writing and identify thea aesthetically throygh leaving some aesthetical sayngs and implement them in his narrative discourse as the beautiful,the sublime,the tragic and others as specified in aesthetics. Key words; overlapping species/post-colonial/beautiful/aesthetics/speech/narration.
URI/URL: http://hdl.handle.net/123456789/551
Collection(s) :Langue et Lettres Arabes

Fichier(s) constituant ce document :

Fichier Description TailleFormat
MAG_LLA_DAHMANI_Ahmed.pdf1,83 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir
View Statistics

Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.

 

Ce site utilise la plate-forme Dspace version 3.2-Copyright ©2014.