DSpace
 

Dspace de universite Djillali Liabes de SBA >
Thèse de Doctorat en Sciences >
Sciences Economiques >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/3358

Titre: الابداع و دوره في تحسين خدمات المؤسسات المالية
Auteur(s): BEKHTI, DJAMILA
Encadreur: YAHIAOUI, Slimane
Mots-clés: الابداع التنظيمي و الاداري
الابداع التسويقي
الابداع التكنولوجي
Issue Date: 8-Jun-2021
Résumé: الملخص (بالعربية) : نهدف من خلال هذا البحث الى معرفة العلاقة و الأثر الذي يلعبه كل من الابداع التنظيمي و الاداري و الابداع التسويقي و التكنولوجي و المالي على تحسين و تطوير خدمات المؤسسات المالية الجزائرية كون الابداع مصدرا للأفكار الجديدة المستقطبة من تطبيقات التكنولوجيا المالية الحديثة. اعتمدت دراستنا على عينتين عشوائيتين الاولى خاصة بالزبائن و تكونت من 150 مفردة و الثانية خاصة بموظفي البنوك العمومية و الخاصة في كل من سيدي بلعباس، معسكر، غليزان، وهران و تلمسان و ضمت 155 مفردة حيث كان الابداع هو المتغير المستقل بفروعه الاربعة و المتغير التابع هو تحسين الخدمة المالية. أظهرت النتائج الخاصة بالزبون انه هناك تطبيق و علاقة ترابط و تأثير ذو دلالة احصائية للإبداع و متغيراته الفرعية على تحسين الخدمة المالية باستثناء الابداع التكنولوجي الذي لا يؤثر على تحسين الخدمات المالية، بينما من وجهة نظر الموظف فقد أثبتت النتائج ان الابداع رغم تطبيقه على ارض الواقع الا أنه ليست له علاقة بتحسين الخدمة المصرفية كما انه ليس له تأثير عليها. الكلمات المفتاحية : الابداع التنظيمي و الاداري، الابداع التسويقي، الابداع التكنولوجي، الابداع المالي، تحسين الخدمة المالية. ---------------------------------------------- Résumé (en Français) : Cette étude vise à connaitre la relation et l'impact que jouent l’innovation organisationnelle et administrative, marketing, technologique et innovation financière sur l'amélioration des services de l'institution financière algérienne. On a pris 150 questionnaires pour le client et 155 questionnaires pour les banquiers où l’innovation est la variable indépendante et la variable dépendante est l'amélioration du service financier. Les résultats du client ont montré qu'il existe une application, une corrélation et un effet significatif de l’innovation sur l'amélioration du service financier, à l'exception de l’innovation technologique. Quant à l'employé, il n'y a pas de corrélation ou d'effet pour l’innovation pour améliorer les services financiers mais il existe une application. Les mots clés : Innovation organisationnelle et administrative, innovation marketing, innovation technologique, innovation financière, amélioration du service financier ---------------------------------------------- Abstract (en Anglais) : This study aims to know the relationship and the impact that organizational, administrative, marketing, technological and financial creativity play on improving Algerian financial institution’s services. The first questionnaire for customers consisted of 150 forms and the second for bank’s employees included 155 forms where creativity was the independent variable with its four branches and the dependent variable is Improving financial service. The results of the customer showed that there is an application, a correlation , and a significant effect of creativity and its sub-variables on improving the financial service, except for technological creativity. As for the employe's there is no correlation or effect for creativity to improve financial services but there is an application. Keywords : Organizational and Administrative Creativity, Marketing Creativity, Technological Creativity, Financial Creativity, Improving Financial Service.
Description: Doctorat en sciences
URI: http://hdl.handle.net/123456789/3358
Appears in Collections:Sciences Economiques

Files in This Item:

File Description SizeFormat
DS_Seco_BEKHTI_DJAMILA.pdf50,85 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Ce site utilise la plate-forme Dspace version 3.2-Copyright ©2014.