DSpace
 

Dspace de universite Djillali Liabes de SBA >
Thèse de Doctorat en Sciences >
Anglais >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/3182

Titre: Women projections and self-perceptions in shashi deshpande’s “the dark holds no terrors”, Ahlem Mostaghanemi’s “chaos of the senses” and ahdaf soueif’s “in the eye of the sun”.
Auteur(s): Hafsi, Mira
Encadreur: Bedjaoui, Fewzia
Mots-clés: Identity construction
cultural feminism
psychoanalysis
Issue Date: 22-Dec-2020
Résumé: الملخص (بالعربية) : تهتم هذه الأُطروحة بتثمين كتابة المرأة في مجال الأدب النسوي الما بعد إستعماري. هي دراسة أدبية تعنى بإشكالية الهوية وعلاقتها بالإسقاطات التصويرية للمرأة وتصوراتها الذاتية. تبحث في سَيْر عملية تحقيق الذٌات للهوية الأُنثوية فِي ثلاثة روايات كتبتها أديبات ينتمين لثقافات مختلفة، وهي الهِند والجَزائِر ومِصر. لهذه الغاية، يعتمد تحقيقنا على النقد النفسي التحليلي والنسوي والما بعد إستعماري. كما يدرس الطريقة التي يتم بها فرض ومقاومة الصور النمطية للمرأة في رواية شاشي ديشباندي "الظلام لا يَحْمِل أي رٌعب"، ورواية "فوضى الحواس" لأحلام مستغانمي، ورواية "في عين الشمس" لأهداف سويف. تناقش هذه الدراسة بشكل أساسي آلية التجاوز كضرورة عضوية وطقوس مرور للمرأة المضطهدة لإستعادة نفسها التي تم استلابها جنسيًا واقتصاديًا وأيديولوجيًا. وخلصت دراستنا إلى أن المؤلفات تابعوا بشكل إبداعي سعي المرأة للحصول على هوية مستقلة من خلال عملية تدريجية تُفكك الأدوارالجنسانية المحددة والنزعة الأنانية الإمبريالية من أجل تحقيق الذات من خلال المقاومة والتفكير الذاتي. الكلمات المفتاحية: بناء الهوية، النسوية الثقافية، التحليل النفسي، التجاوز، تحقيق الذات. ---------------------------------------------- Résumé (en Français) : Cette thèse met en valeur les contributions des écrivaines postcoloniales dans le domaine de la littérature féministe du Tiers-Monde. C'est une étude littéraire qui s'intéresse à la problématique de l'identité et à sa relation avec les projections et les perceptions de soi des femmes. Elle explore le processus d'épanouissement et de l’accomplissement personnel de l'identité féminine dans trois romans écrits par des femmes appartenant à des cultures différentes, à savoir l'Inde, l'Algérie et l'Égypte. Pour ce faire, notre analyse s'appuie sur des critiques psychanalytique, féministe et postcoloniale. Nous examinons la manière dont les stéréotypes féminins sont imposés et ont résisté dans La nuit retient ses fantômes de Shashi Deshpande, Le chaos des sens de Ahlem Mostaghanemi et Dans l’œil du soleil d’Ahdaf Soueif. Cette étude soutient que le mécanisme de la transgression est une nécessité organique et un rite de passage pour que le sujet féminin récupère son « moi » violé sexuellement, économiquement et idéologiquement. Notre étude conclut que les écrivaines ont poursuivi, de manière créative, la quête d’une identité féminine autonome à travers un processus graduel qui déconstruit les rôles de genre prescrits et l’égocentrisme impérial afin de parvenir à l’accomplissement personnel par la résistance et l’autoréflexion. Mots Clés: Construction identitaire, féminisme culturel, psychanalyse, transgression, auto-actualisation. ---------------------------------------------- Abstract (en Anglais) : This thesis enhances the contributions of postcolonial women writers in the field of third world feminist literature. It is a literary study that is concerned with the dilemma of identity and its relation to women projections and self-perceptions. It explores the process of fulfillment and self-actualization of the female identity in three novels written by women who belong to different cultures, namely, India, Algeria, and Egypt. Therefore, our investigation relies on psychoanalytical, feminist and postcolonial criticism. It examines the way women stereotypes are imposed and resisted in Shashi Deshpande’s The Dark Holds No Terrors, Ahlem Mostaghanemi’s Chaos of the Senses and Ahdaf Soueif’s In the Eye of the Sun. This study argues that the mechanism of transgression is an organic necessity and a rite of passage for the female subject to reclaim her self which has been violated sexually, economically and ideologically. It concludes that the female authors have creatively pursued the female’s quest for an autonomous identity through a gradual process that deconstructs the prescribed gender roles and Imperial egocentrism in order to achieve self-actualization through resistance and self-reflection. Key words: Identity construction, cultural feminism, psychoanalysis, transgression, self-actualization.
Description: Doctorat en sciences
URI: http://hdl.handle.net/123456789/3182
Appears in Collections:Anglais

Files in This Item:

File Description SizeFormat
DS_Ang_Hafsi_Mira.pdf3,81 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Ce site utilise la plate-forme Dspace version 3.2-Copyright ©2014.