DSpace
 

Dspace de universite Djillali Liabes de SBA >
Mémoire de Magister >
Anglais >

Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://hdl.handle.net/123456789/2826

Titre: Motivation in EFL Learning : An examination of Factors Fostering Academic Performance The Case of 3rd Year Pupils at BENHMED Bekhedda Secondary School in Zemmora /Relizane
Auteur(s): BENADDA, Abdelouahid
Encadreur: OUERRAD, Belabbas
Mots-clés: Motivation
Attitude
Adolescents
Secondary School
Date de publication: 10-fév-2016
Résumé: الملخص (بالعربية) : تشكل الدافعية ملتقى اهتمام جميع العاملين في العملية التربوية من طلبة ومعلمين ومرشدين ومديرين وكل من له صلة بالعملية التعليمية.هدفت هذه الدراسة إلى تقصي العلاقة بين الدافعية الأكاديمية والتحصيل الأكاديمي عامة و المتعلق بتعلم اللغة الانجليزية خاصة لدى عينة من طلبة الصف الثالث ثانوي بثانوية الشهيد بن احمد بخده بد ائرة زمورة–ولاية غليزان و الذين يمثلون المرحلة النهائية لطور المراهقة. تكونت عينة الدراسة من (35) طالباً وطالبةً؛ ولتحقيق أهداف الدراسة فقد استخدم الباحث استبيانا للطلبةً و أخر لأساتذة اللغة الانجليزية لاستقصاء مقياس الدافعية الأكاديمية لتعلم اللغة الانجليزية و كذا ملاحظة صفية ، وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم حساب المتوسطات الحسابية . كشفت نتائج الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين الدافعية والتحصيل الأكاديمي للطلبة. كما كشفت النتائج عن وجود فروق بين الطلبة مرتفعي التحصيل والطلبة متدني التحصيل في الدافعية الأكاديمية لصالح الطلبة ذوي الدافعية الداخلية، كما أظهرت النتائج وجود فروق بين الذكور والإناث في الدافعية . أكدت النتائج كذلك ان الجو الصفي يلعب دورا فئ التأثير على دافعية الطلبة و تحصيليهم الأكاديمي. وأخيراً أشارت نتائج الدراسة إلى أنه يمكن التنبؤ بتحصيل الطلبة من خلال معرفتنا بدافعيتهم الداخلية. ----------------------------------------- Résumé (Français et/ou Anglais) : Summary Motivating pupils during adolescence to keep them engaged in school tasks has become an important concern for educators, researchers, teachers, and parents. .Academic motivation is believed to be one very significant construct that imposes positive impact on the learning process in general and EFL learning in particular. Basing on a socio-educational theory perspective, this study is an attempt to examine the relationship between motivation, EFL learning and academic achievement among a sample of (35) third year scientific stream pupils from BENHMED Bekhedda secondary school in, Zemmora, and their EFL teachers. Two research instruments were employed involving two survey questionnaires: A questionnaire for pupils that was an adaptation of Gardner’s Attitude and Motivation Test Battery (AMTB) to the Algerian context, a questionnaire for the EFL teachers and classroom-based observations .The data collected from these research instruments were analyzed quantitatively and qualitatively. The findings of the study revealed a positive correlation between motivation and pupils’ EFL academic success, as well as, the influence of gender differences and classroom climate on student motivation and achievement. The study consists of four interrelated chapters: Chapter one provides a description of the current learning situation of the sample pupils and some of its related issues. Chapter two presents a literature review related to the issue of motivation and its correlation with academic achievement. The chapter relates to the role of attitudes, language anxiety, gender differences and classroom climate in affecting student motivation and academic performance. Chapter three discusses the research design and methodology and presents an analysis and interpretation of the major results. Chapter four provides the summary of the case study’s findings. It makes some recommendations for the improvement of the secondary school pupils’ motivation and performance and suggests areas for further research.
Description: Magister
URI/URL: http://hdl.handle.net/123456789/2826
Collection(s) :Anglais

Fichier(s) constituant ce document :

Fichier Description TailleFormat
MAG_Ang_BENADDA_Abdelouahid.pdf1,63 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir
View Statistics

Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.

 

Ce site utilise la plate-forme Dspace version 3.2-Copyright ©2014.