DSpace
 

Dspace de universite Djillali Liabes de SBA >
Thèse de Doctorat en Sciences >
Anglais >

Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://hdl.handle.net/123456789/1169

Titre: PRAGMATICS VERSUS AFFECT IN EFL LEARNING CONTEXT
Auteur(s): GHEMBAZA, AHMED HICHEM
Encadreur: BEDJAOUI, FEWZIA
Mots-clés: pragmatics
affect
oral skills
pragmatic competence
culture
Date de publication: 1-jui-2016
Résumé: الملخص (بالعربية) : هذه الأطروحة هي محاولة لدراسة مفهوم البراغماتية (Pragmatics) بالموازاة مع مفهوم العاطفة (Affect) في إطار تعلم الإنجليزية كلغة أجنبية، مع التركيز بالخصوص على تلقين كفاءات التعبير الشفهي على المستوى الجامعي. حيث تحلل الكفاءات البراغماتية لطلبة السنة الثانية – جامعة سعيدة- وتحاول دراسة آثار إدماج البراغماتية في تعليم مقياس التعبير الشفهي على الجانب العاطفي للمتعلم، وكذا كفاءاته التواصلية. من جهة أخرى يحاول الباحث استكشاف الممارسات التعليمية التي يمكن لها تطوير المهارات البراغماتية للطلبة. تشير النتائج، إضافة إلى محدودية الكفاءات البراغماتية للطلبة، أن عامل الحافز (motivation) والاهتمام الناتج عن إدماج تمارين وتعليمات البراغماتية غير كافية لتحسين قدراتهم البراغماتية. تقدم الأطروحة عددا من التوصيات التي تركز على ضرورة إدماج البراغماتية في برامج تعليم اللغة الإنجليزية بصفة عامة وبرامج تعليم التعبير الشفهي بصفة خاصة. كما تؤكد على ضرورة اعتماد ممارسات بيداغوجية عملية تعطي الأولوية إلى تعريض وتعريف الطلبة بالخصائص اللسانية، التواصلية والثقافية للغة المدروسة (الإنجليزية). ---------------------------------------------- Summary This thesis is an attempt to explore the notion of pragmatics in relation to affect within the EFL learning context, focusing in particular on the teaching of the oral communicative skills at university level. It analyses 2nd year students of English, University of Saida, pragmatic competence in oral comprehension and expression classes. It also tries to explore the effects of the introduction of pragmatic instructions in the oral class with regard to affective considerations. From another angle, the researcher endeavours to find out about specific teaching practices that can develop adequate pragmatic skills among students. The results indicate that 2nd year students of English have a relatively low pragmatic competence, and that instructing students in pragmatics proves to enhance positive affect among them. However, the nurtured interest and involvement of students is not sufficient to improve their pragmatic skills. The thesis provides a number of suggestions stressing the need for integrating pragmatics teaching within the EFL curriculum in general and the oral comprehension and expression syllabus in particular. Hence, it seems important to adopt some teaching practices that prioritise sufficient exposure of students to the linguistic, communicative and cultural features of the target language.
Description: Doctorat en sciences
URI/URL: http://hdl.handle.net/123456789/1169
Collection(s) :Anglais

Fichier(s) constituant ce document :

Fichier Description TailleFormat
DS_Ang_GHEMBAZA_AHMED_HICHEM.pdf3,33 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir
View Statistics

Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.

 

Ce site utilise la plate-forme Dspace version 3.2-Copyright ©2014.